İç Kontrol

Genel Bilgiler

5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu mali yönetim sisteminde köklü değişiklikler yapılmış olup, bu düzenlemelerle birlikte kamu idarelerine önemli sorumluluklar ve yükümlülükler getirilmiştir. Bu yeni düzenleme ile birlikte; kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması, mali saydamlık, hesap verebilirlik, stratejik planlama, performans esaslı bütçeleme, faaliyet raporları, iç kontrol sistemi ve benzeri kavram, süreç ve uygulamalar kamu yönetimi sistemine entegre edilmiştir.

İç kontrol sistemi; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin yürütülmesini sağlamak, kamu kaynaklarının korunmasını temin etmek ve güvenilir raporlama yapılmasını desteklemek amacıyla oluşturulmuştur. 5018 sayılı Kanun'un 55. maddesi kapsamında kurulan bu sistem; yönetimin sorumluluğunda olup, kurumun tüm birimlerinde işlerliğe kavuşturulması gereken bir yapı olarak önem arz etmektedir.

Performans esaslı bütçeleme sisteminin temel unsurları arasında yer alan iç kontrol sistemi ve faaliyet raporları, üst yöneticiler ile harcama yetkililerinin hesap verme sorumluluğunu yerine getirmelerinde etkili bir araçtır. Kamuya makul güvence sunma yükümlülüğü de bu sistem aracılığıyla sağlanmaktadır.

Söz konusu Kanun ve ilgili mevzuatlar doğrultusunda, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı olarak 2024 - 2028 yılları arasında yürütülen iş ve işlemlere ilişkin süreçler, Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği esas alınarak sistematik şekilde yapılandırılmıştır. Birimimiz faaliyetleri, İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı doğrultusunda geliştirilmekte olup, gerekli kontrol ortamı oluşturulmuş, iş akış süreçleri tanımlanmış, risk değerlendirmeleri yapılmış ve kontrol faaliyetleri süreçlere entegre edilmiştir.

Bu kapsamda Başkanlığımızda yürütülen faaliyetlere ilişkin birim iç kontrol çalışmaları; Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan Kamu İç Kontrol Rehberi ile Kamu İdarelerince Hazırlanacak Faaliyet Raporları Hakkında Yönetmelik esas alınarak hazırlanmakta ve sistematik bir şekilde sürdürülmektedir.

         

1-Kontrol Ortamı Standartları

KOS1-Etik Değerler ve Dürüstlük

KOS2- Misyon-Vizyon, Organizasyon Yapısı ve Görevleri

KOS3- Personelin Yeterliliği ve Performans Değerlendirme

KOS4- Yetki Devri

2-Risk Değerlendirme

Stratejik Planda Yer Alan Birimin Sorumlu Olduğu Göstergeleri İzleme Formu

RDS1-Planlama ve Programlama

RDS2- Risklerin Belirlenmesi ve Değerlendirmesi

3-Kontrol Faaliyetleri Standartları

KFS1- Kontrol Stratejileri ve Yöntemleri

KFS2- Prosedürlerin Belirlenmesi ve Belgelendirilmesi

  • Birimce Hazırlanmış Prosedürler
  • Kurumsal Düzeyde Hazırlanmış Prosedürler 
  • Personel Formları
  • İdari İş Akış Süreçleri
  • Öğrenci İşleri İş Akış Süreçleri
  • Mali İşler İş Akış Süreçleri

KFS3- Görevler Ayrılığı

 KFS4- Hiyerarşik Kontroller

KFS5- Faaliyetlerin Sürekliliği       

KFS6- Bilgi Sistemleri Kontrolleri

4-Bilgi Sistemleri Kontrolleri 

BİS1- Bilgi ve İletişim

BİS2- Raporlama-Birim Faaliyet Raporları

BİS3- Kayıt Dosyalama Sistemi (EBYS-Arşiv güncel ve düzenlidir.)

BİS4- Hata, Usulsüzlük ve Yolsuzlukların Bildirilmesi

5-İzleme

İS1- İç Kontrol Değerlendirmesi

İS2- İç Denetim

  • İç Denetim Birimi Bulguları ve Yapılan İyileştirme Formu
  • İç Denetim Eylem Planları 
Son Güncelleme Tarihi: 23 Haziran 2025, Pazartesi